Screenshot from Keloid The exihibition Bittersweet Heritage The Aa-church Groningen.
Yeye
Tekening: Potlood, inkt, acryl, fotoprint, pemba doti, op calqueerpapier.
Installatie, projectie, geluid op tekening
Faisel Saro 2022
Faisel Saro realiseert een installatiekunstwerk in de sacristie van de Aa-kerk in Groningen, waarin tekenkunst en projectie samenkomen. In zijn kunstwerk stelt Saro het grote belang van het winti-geloof voor het verzet tegen de slavernij en de verhouding tot het christendom centraal.
Faisel Saro groeide op bij zijn grootouders in Paramaribo. Zijn grootvader was een sjamaan. Faisel werkt met oude tradities en voorwerpen uit zijn Winti-geloof. In dit geloof staat de natuur centraal. Volgens de Winti- filosofie heeft alles een ziel. Mensen maken onderdeel uit van een veel groter geheel.
In zijn werk verbeeldt Faisel Saro sporen in zijn lichaam en geest (spirit) en koppelt deze aan zijn herkomst en omgeving. Hij gebruikt verschillende technieken, waardoor er lagen ontstaan van geluid, beeld en projecties.
“Met mijn werk wil ik uitdrukking geven aan wat ons bevattingsvermogen overstijgt. Dat wat niet te grijpen is, maar wat ons leven als mens sterk beïnvloedt.”
Faisel Saro onderzocht de sporen van het slavernijverleden in Groningen. Hij ging daarnaar op zoek in zijn eigen lichaam. Het lichaam zit vol tekens en sporen die je eigen geschiedenis laten zien. Deze tekens hebben voor Saro een spirituele betekenis. Die betekenis legt hij vast in zijn werk.
De installatie neemt je mee in het onderzoek dat de kunstenaar deed, naar zijn herkomst en naar spirituele herinneringen. Saro gebruikt calqueerpapier, een dun en licht-doorlatend soort papier. De kwetsbaarheid van dit papier benadrukt de gevoeligheid van de inhoud van zijn werk.
Amsterdam 9v36+PJ en 9F49V8M
FAISEL SARO
Amsterdam 9V36+PJ
Inkt-, potlood-, acryl, pen tekening, op calqueer papier, gespeld op foam.
29,7 cm x 42 cm
Faisel Saro 2021.
Deze sociogram is afkomstig uit een reeks, die ik gemaakt heb n.a.v. een onderzoek naar Amsterdamse architectuur. Het onderwerp gaat over de confrontatie tussen mens en architectuur.
Veel gebouwen kenmerken zich door de neoclassicistische bouwstijl, die in de Gouden Eeuw furore heeft gemaakt.
Nederland heeft letterlijk over de ruggen van slaven veel rijkdom vergaart om o.a. deze imposante architectuur te kunnen financieren.
In het werk kun je gelaagde (historische) architectonische elementen zoals ramen en gevels zien, die de confrontatie aangaan met een laag die de energie van lichaam en geest van in slavernij gebrachte mensen,
zichtbaar maakt als een wind van verbindingen van symbolen en tekens.
Lichaam
FAISEL SARO
Do you want extra info about a work, mail to: faiselsaro@hotmail.com