Faisel Saro
VISUAL ARTIST
Faisel Saro in the exhibition Black in Groningen 2022, the manifestation Bittersweet Heritage, Groninger Museum , Groningen.
Faisel Saro (Visual Artist)
I examine my body and the relationships it enters into its context. I trace signs and symbols from historical layers. and connect them with the present. The symbols from the different layers
enter into a certain confrontation or dialogue with each other. By uniting layers and symbols I try to connect people. I want to make the viewer aware of his position in relation to others.
Read full Biography >>>
Genius Loci
FAISEL SARO
Genius Loci
Teken Installatie
Tekening: inkt op katoen
Faisel Saro, 2023
Faisel Saro realiseert een installatiekunstwerk
Elk jaar selecteren Kunstpunt Groningen en Noorderzon een talentvolle kunstenaar die een nieuw werk speciaal voor het festival maakt. Dit jaar is de keuze gevallen op Faisel Saro (Willemstad,
Curaçao, 1974). Faisel presenteert op Noorderzon Genius Loci, een opvallende installatie in het groene Noorderplantsoen.
Een filosofische zienswijze dat inspireert
Stap binnen in een wereld waarin de ziel van deze plek wordt getoond. Genius Loci neemt je mee op een ontdekkingsreis door de geschiedenis. Geïnspireerd door Winti, een Surinaamse
religie, laat kunstenaar Faisel Saro je op een unieke manier de gelaagdheid van de wereld zien. Op driehoekige doeken heeft hij zwart-wit tekeningen gemaakt. Ze zijn over elkaar getekend. Wie
goed kijkt, herkent elementen uit de omgeving, zoals een oude landkaart van de locatie in het Noorderplantsoen. Zo worden heden en verleden met elkaar verbonden.
17 t/m 27 aug | 13.00 - 22.00 | doorlopend | gratis toegankelijk
Faisel geeft elke dag en korte uitleg over zijn installatie om 17.30.
Faisel Saro | kunstenaar
Sander Vermeulen | projectleider, Kunstpunt Groningen
Bouke Groen | artistiek adviseur
Wouter Elzinga | productie
Yeye
FAISEL SARO
Yeye
Tekening: Potlood, inkt, acryl, fotoprint, pemba doti, op calqueerpapier.
Installatie, projectie, geluid op tekening
Faisel Saro 2022
Faisel Saro realiseert een installatiekunstwerk in de sacristie van de Aa-kerk in Groningen, waarin tekenkunst en projectie samenkomen. In zijn kunstwerk stelt Saro het grote belang van het winti-geloof voor het verzet tegen de slavernij en de verhouding tot het christendom centraal.
Faisel Saro groeide op bij zijn grootouders in Paramaribo. Zijn grootvader was een sjamaan. Faisel werkt met oude tradities en voorwerpen uit zijn Winti-geloof. In dit geloof staat de natuur centraal. Volgens de Winti- filosofie heeft alles een ziel. Mensen maken onderdeel uit van een veel groter geheel.
In zijn werk verbeeldt Faisel Saro sporen in zijn lichaam en geest (spirit) en koppelt deze aan zijn herkomst en omgeving. Hij gebruikt verschillende technieken, waardoor er lagen ontstaan van geluid, beeld en projecties.
“Met mijn werk wil ik uitdrukking geven aan wat ons bevattingsvermogen overstijgt. Dat wat niet te grijpen is, maar wat ons leven als mens sterk beïnvloedt.”
Faisel Saro onderzocht de sporen van het slavernijverleden in Groningen. Hij ging daarnaar op zoek in zijn eigen lichaam. Het lichaam zit vol tekens en sporen die je eigen geschiedenis laten zien. Deze tekens hebben voor Saro een spirituele betekenis. Die betekenis legt hij vast in zijn werk.
De installatie neemt je mee in het onderzoek dat de kunstenaar deed, naar zijn herkomst en naar spirituele herinneringen. Saro gebruikt calqueerpapier, een dun en licht-doorlatend soort papier. De kwetsbaarheid van dit papier benadrukt de gevoeligheid van de inhoud van zijn werk.
Social sculpture 2.01
FAISEL SARO
Social sculpture 2.01
Faisel Saro, 2022
Cast resin
If you leave crabs overnight in a barrel of water, they will not survive. When a crab tries to escape, the others pull it back into the bucket. For Faisel Saro, this so-called "crab mentality" symbolizes the way enslaved people were treated on the plantations. In addition to the pain of physical torture and inhumane precepts, they were systematically played off against each other. The enslaved who adapted to the rules were given more privileges, so there was little cooperation and resistance. For example, relatively few white plantation owners were able to keep and control many enslaved people in captivity. Saro wants to convince the viewer that this behavior is embedded in every human being. “We have to learn from our history. If we don't think constructively, it means our collective ruin.”
Keloïd
FAISEL SARO
Screenshot from Keloid The exihibition Bittersweet Heritage The Aa-church Groningen.
Keloid
Short video
Faisel Saro 2022
Faisel Saro investigated the traces of Groningen´s history of slavery in his own body.
He looked at signs that reveal themselves on his body. One of the signs that he discovered on his black skin was keloid. Keloid is aformation of scar tissue, the result of damage of the skin. The formation of connective tissue tends to be more extreme in people with dark skin tones. As a descendant of people who have been enslaved, the artist claims that this extreme formation of connective tissue might be a result of natural selection. People whose wounds, caused by the wip, healed faster had a greater chance of survival. Society´s whippings are still pal, according to Faisel Saro. `These experiences are recorded on my body like graph. `His most painfull experiences with racism have led to the creation of this piece.